Vztah a přehled odběratelů | NEO - Business Intelligence
30. dubna 2015 neobi

Vztah a přehled odběratelů

Vztah a přehled odběratelů
4.8 (95%) spolu 4 hlasů

Vytváření vztahů se zákazníky je nejefektivnější způsob, jak si udržet jejich přízeň a zajistit své firmě stálý přísun zdrojů pro její existenci.

Co to zahrnuje?

Každé oddělení vašeho podniku je provázané, všechno se vším souvisí. Pokud jde o vytváření vztahů se zákazníkem, je nutné se o něj zajímat.

Fáze vztahů se zákazníkem

1. Fáze – vyvolání zájmu

Váš podnik může mít jakýkoliv skvělý produkt, pokud se však zákazník o něm nedozví, tak vy budete mít jen přeplněné sklady, bez poptávky. Velmi důležité je vědět váš produkt prodat. Prodat v tom správném slova smyslu. Představit jeho podstatné vlastnosti jednoduchým a zajímavým způsobem. Samozřejmě, k takové aktivitě je třeba mít marketéra, který je schopen zanalyzovat zákaznické prostředí, konkurenci a podle těchto dat navrhnout nejvhodnější strategii. Je velmi důležité znát fakta o poptávce, nabídce a vašem aktuálním stavu (top zákazníci, top produkty, sezónnost), na to abyste nastavili vaše marketingové aktivity tím správným směrem.

2. Fáze – přesvědčení

Ukažte, že jste jiný! Pokud mají vaši prodejci několikaleté zažité praktiky prodeje, no vašich zákazníků je stále méně, tak je někde problém. Zkuste si s vašimi prodejci stanovit cíle, motivujte je, testujte nové komunikační formulky a sledujte změny vašeho dotazu. Je opravdu důležité vědět, co na zákazníky zabírá. A nezjistíte to jinak než testováním.

3. Fáze – uspokojení požadavků

Dbejte o to, aby váš zákazník našel to, co potřebuje. Základ je uspokojit jeho požadavky na produkt / službu. No v aktuálním období jsou nároky zákazníků stále vyšší. Většina zákazníků, čeká víc než jen samotný produkt. Podnik svému zákazníkovi prodává produkt, který uspokojí jeho požadavek, ale samotný produkt představuje pouze jádro tohoto požadavku. Očekávání zákazníka jsou mnohem vyšší. Možná mu záleží na obalu nebo záruce, případně servisních službách. I samotná po-prodejní služba (např. Huštění kol v případě cyklistického obchodu) je navazování vztahů se zákazníkem, pokud ho přesvědčíte o tom, že vaše služby jsou pro něj ty správně, jeho další nákup bude směřovat právě do vaší prodejny. Víte však, co vaši zákazníci potřebují? Co hledají? Každého zákazníka je nutné znát, vědět o jeho nákupním chování a umět ho předpokládat. To je možné pouze na základě sledování jednotlivých dat (prodeje, sezónnost, top produkty, …).

4. Fáze – udržování kontaktu

Pokud jste uspokojili požadavky vašeho zákazníka, ještě to nic neznamená. Informujte se, ptejte se, dejte mu prostor na změny. Pro komunikaci se zákazníkem je samozřejmě nejlepší osobní kontakt. Ten však není vždy možný a časově velmi náročný. Upgradujte! Máte web stránky? A co jiné komunikační kanály? Facebook, gmail, youtube, linkedin … Je důležité ukázat zákazníkům, co děláte. Prezentovat a přiblížit jim “svět” vaší firmy. A co databáze mailů vašich klientů? Využijte ji a informujte je o vašich novinkách, akcích, nebo je jen jednoduchým způsobem informujte o tom, že jste rádi, že patří do kruh vaší firmy. Použijte jednoduchý systém newsletterů, který je jednou za čas informuje o tom, že jste pořád tady.

5. Fáze – vytváření vztahu

Pokuste se být interaktivní. Pokud si chcete se zákazníky vytvořit vztah je nutné s nimi komunikovat. No jednostranná komunikace vám nic neřekne. Pošlete jim jednou za čas (3-6 měsíců) krátký dotazník, který vás informuje o tom, zda jsou vaši zákazníci spokojeni, co by chtěli změnit, nebo co mají na vaší firmě nejraději. Zkuste je zapojovat do soutěží a ukázat jim, že jejich zpětnou vazbu víte ocenit. Někdy malé cenové zvýhodnění, může několikanásobně zvýšit poptávku.

zakaznici

6. Fáze – loajální zákazník

Jak poznáte, že váš podnik nastavil procesy správně? Jak víte, že vaši zaměstnanci pracují efektivně? Odpověď je jednoznačná. Firma prosperuje a má udržitelný rozvoj, pokud má stálé zákazníky. Pokud se k vám vaši zákazníci vracejí, je to ten nejjasnější důkaz o tom, že jsou spokojeni. Nepovolte! Je důležité být stále ve střehu. Mít loajální zákazníky je zlato, které jistí vaši firmu. Dělejte tedy vše pro to, abyste ho neztráceli.

 Vyzkoušejte NEO Business Intelligence na 15 dní v plné verzi zdarma

Mohlo by Vás zajímat: